Toiminta 2017-10-26T15:47:36+00:00

Rauhanyhdistykselle kokoontuu viikoittain lapsia, nuoria, aikuisia ja varttuneempaa väkeä seuroihin ja ompeluseuroihin. Seurat ovat tärkein ja kaikille yhteinen toimintamuoto. Rauhanyhdistyksen toiminnalla halutaan myös tukea kotien kasvatustyötä. Lapsille ja nuorille järjestetään mm. päiväkerhoa, pyhäkoulua ja raamattuluokkaa. Kerhot, myyjäiset ja leirit kokoavat eri-ikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä toimimaan yhdessä

Seurat

Rauhanyhdistyksellä on seurat lauantaisin ja sunnuntaisin sekä ompeluseurat keskiviikkoisin. Seuroja järjestetään myös kirkoissa, seurakuntataloissa ja kodeissa. Seuroihin tulee kaikenikäisiä ja eri elämäntilanteessa olevia ihmisiä kuuntelemaan Jumalan sanaa ja laulamaan yhdessä virsiä ja Siionin lauluja.
Seurat ovat kuin levähdyspaikka. Puheet ja niissä kaikuva evankeliumi lohduttavat ja rohkaisevat uskomaan. Pyhän Hengen opastamina puhujat selittävät Raamatun opetusta uskosta ja elämästä. Tärkeimpänä viestinä on Jumalan armo syntistä ihmistä kohtaan: jokaisella on lupa uskoa syntinsä anteeksi ja elää Jumalan lapsena. Seurojen yhteydessä käydyt monet keskustelut ja kohtaamiset ystävien kanssa lisäävät uskomisen iloa ja arjessa jaksamista.
Sunnuntaina seurat alkavat pääsääntöisesti klo 16.00. Kahden puheen ja laulujen jälkeen tilaisuus päättyy usein kahvihetkeen. Jokaisen kuukauden (pois lukien kesä-, heinä- ja elokuu) ensimmäisenä sunnuntaina pidetään klo 13.00 pyhäkoulu, jonka jälkeen on yksi seurapuhe ja kahvihetki. Lauantaina seurat alkavat klo 19.00. Iltaan sisältyy yhdessä laulamista ja seurapuhe.

Ompeluseurat

Syyskuusta toukokuulle Rauhanyhdistyksellä pidetään ompeluseuroja keskiviikkoisin klo 18.30. Kerran kuukaudessa kokoonnutaan alueittain kodeissa. Illan aikana on seurapuhe ja lauletaan yhdessä. Ompeluseurat ovat osa Rauhanyhdistyksen varainhankintaa, joten arpajaiset ja kahvi sisältyvät illan ohjelmaan.

Isot seurat ja seurakuntapäivät

Syys-, pyhäinpäivä- ja pääsiäisseuroissa on erityinen tilaisuus hiljentyä kuuntelemaan Jumalan sanaa kahden tai useamman päivän ajan. Seurakuntapäivät järjestetään pari kertaa vuodessa. Alustuspuheenvuorot ja keskustelut vahvistavat uskoa ja tiivistävät uskovaisten yhteyttä.

Lapsi- ja nuorisotyö

Rauhanyhdistyksen toiminnalla halutaan tukea koteja lasten ja nuorten kasvatuksessa. Pyhäkoulun, päiväkerhon, raamattuluokan ja keskusteluiltojen päätarkoitus on hoitaa lasten ja nuorten uskonelämää.

Pyhäkoulu

Sunnuntaina aamupäivällä järjestetään kodeissa pyhäkouluja. Rauhanyhdistyksen toiminta-alue on jaettu pyhäkoulupiireihin. Pyhäkoulussa lauletaan yhdessä, opetetaan lapsille uskonelämän perusteita ja käydään läpi kirkkovuoden tapahtumia. Pyhäkoulu omassa kodissa on perheen pienimmillekin lapsille odotettu tapahtuma.

Päiväkerho

Päiväkerhot ovat tiistaisin. Päiväkerhoon pääsevät neljä vuotta täyttäneet lapset ja siellä käydään kerran viikossa kouluikään asti. Puolitoistatuntisen kerhon aikana pidetään uskontotuokio sekä askarrellaan ja leikitään yhdessä.

Raamattuluokka

Perjantaisin 10 – 13-vuotiaat nuoret kokoontuvat rauhanyhdistykselle raamattuluokkaan. Rippikouluikää lähenevät ja rippikoulun käyneet nuoret kokoontuvat omissa ryhmissään rauhanyhdistyksellä. Raamattuluokan tarkoituksena on syventää nuorten raamatuntuntemusta ja rohkaista heitä keskustelemaan uskon perusteista henkilökohtaisen uskonsa vahvistukseksi. Raamattuluokan jälkeen on hyvä hetki viettää aikaa ikätovereiden kanssa turvallisessa ympäristössä kouluviikon päätteeksi.

Keskusteluillat

Kerran kuussa on lauantaina seurojen sijaan keskusteluilta. Illan aikana on alustuspuheenvuoro, jonka pohjalta keskustellaan yhteisesti tai pienryhmissä.

Tiistaikerho

Eläkeläiset kokoontuvat kuukausittain omaan kerhoonsa yleensä rauhanyhdistykselle. Kerhon ohjelmassa on seurapuhe, kahvit ja keskustelua. Joskus tehdään retkiä tai vietetään jonkun kerholaisen syntymäpäivää tai muuta ajankohtaista juhlaa.

Torstaikerho

Naisille tarkoitettu torstaikerho kokoontuu muutamia kertoja vuodessa. Hartaushetken lisäksi illoissa on vaihtelevaa ohjelmaa, kuten keskustelua ja virkistäytymistä yhdessä.

Myyjäiset

Myyjäisillä hankitaan varoja Rauhanyhdistyksen toimintaan. Vuoden aikana järjestetään useita pieniä myyjäisiä keskiviikkoisin ja muutamat isot myyjäiset lauantaisin.

Leirit

Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistyksellä (SRK) on viisi leirikeskusta. Porin Rauhanyhdistys kuuluu Hausjärvellä sijaitsevan Maitoisten leirikeskuksen alueeseen. SRK:n leirejä järjestetään myös mm. Merikarvian seurakunnan leirikeskuksessa. Leiritoiminnasta lisää leirille.fi